Bloggaaminen on nykyisin jo suorastaan muotia, jotkut ovat tehneet siitä itselleen jopa ammatin. Mitä bloggaaminen on ja kannattaako sen aloittamista harkita myös omalta kohdalta? Bloggaaminen on aiemmin ymmärretty verkkopäiväkirjan pitämiseksi ja niin se ymmärtää edelleen osa bloggaajistakin. Blogimaailmassa on kuitenkin kuljettu jo jonkun aikaa suuntaan, jossa päiväkirjamainen itsensäpaljastelu jää syrjään uuden vaikuttamaan pyrkivän bloggaamisen vallatessa alaa.

Blogi on verkkosivusto, joka eroaa perinteisestä kotisivusta mm  helpon päivitettävyytensä osalta. Blogeissa on aktiivinen artikkelisivu, jolla julkaistaan kaikki uudet artikkelit automaattisesti, ellei niitä kirjoita itse tietoisesti jollekin toiselle sivulle. Artikkelit julkaistuvat siten, että uusin on aina ensimmäisenä. Sivusto muuttuu sisällön muutoksen myötä.

Blogeissa on yleensä myös kommentointimahdollisuus. Kommentointi mahdollistaa parhaimmillaan elävän keskustelun lukijoiden kanssa ja välillä. Seurauksena saattaa olla käsitellyn aiheen syveneminen tai jopa aivan uusien toimintaideojen syntyminen.

Blogi on toimiva ja suositeltava viestinnän kanava niille, joilla on sanottavaa ja halu sanoa se vuorovaikutteisessa ympäristössä. Blogiviestintä on sisällöllä markkinointia. Asiablogi, kuten vaikkapa seurakunnan virallinen nettiääneenkailottaja  tarjoaa lukijoilleen välineitä esimerkiksi hengellisen kentän ilmiöiden arvioimiseen tai brändää seurakuntaa lukijoiden keskuudessa.

Moni loistava seurakuntayhteisö jää mediapimentoon ja vaille ansaitsemaansa huomiota koska niiden kollegat vetävät kärpäsäpaperin lailla puoleensa lukijoita tarjoamalla blogosfäärissä sisältöjä, jotka hyödyttävät ihmisiä aidosti. Alansa kärkiosaaja jää hyvin helposti kärkibloggaajan jalkoihin ja yt-neuvottelukurimukseen kansan virratessa kilpailijalle, joka onnistui luomaan blogillaan ja muulla sosiaalisen median läsnäolollaan itsestään kuvan asiakasystävällisenä pelastusalan asiantuntijana, joka puhuu ihmisille selkosuomea, eli ymmärrettävästi.

Konsulttijargonin eli kaanaankielen paikka ei ole blogissa. Blogi on paikka, jossa kommunikoidaan asiaa kielellä, jonka asiakas ymmärtää. Kun sisältö on kohdallaan ja sitä päivitetään riittävän usein, syntyy kuin itsestään seurakunnan  ympärille vähitellen, niin haluttaessa, virtuaaliyhteisö, joka elää omaa elämäänsä ja hoitaa sieluja silloinkin, kun pastorit ovat kesäjuhlilla.

Aloittaessasi bloggaamista käytä aikaa asioiden ajattelemiseen. Kenelle blogisi on suunnattu ja mikä sen aihe on? Aiheen ja kohderyhmän määrittely helpottaa jatkossa bloggaamistasi. Asiantuntijuuden luominen ja seurakunnan tai henkilön brändääminen lähtee siitä, että on päätettävä, millä alueella haluat olla paras. Minkä alueen osaamistasi markkinoit ja mitkä ovat ne perusarvot, joita brändisi viestii? Arvot ja päämäärät ohjaavat kirjoittamista brändin tavoitteiden suuntaan. Jos tavoitteesi on luoda seurakunnasta kuvaa ystävällisenä ja joustavana, kannattaa välttää jäykkää kaanaankieltä, joka kantaa sisällään sukupolvien mittaista traditiota, jos taas olet brändäämässä maailman kovinta gospelmetallibändiä, saattaa edessäsi olla pikakurssi nuorisoslangiin. Siinä kohdassa puhtoinen pyhäkoulukieli saattaa murentaa brändin imagoa. On siis hyvä miettiä jo etukäteen mitkä ovat ne arvot ja minkälainen on se brändi, mitä haluaa olla bloggaamisellaan rakentamassa.

 

Matti Johannes Lahtinen | Artikkelit: 13

Olen huutavan ääni korvassa, puhuja ja matkasaarnaaja. Olen sosiaalisen median seikkailija ja blogosfäärin supernova. Uskon viestinnän voimaan ja ihmisten kohtaamiseen.