Sanomaa seurakunnan markkinointiin

Etsitkö seurakunnan ulkoiselle viestinnälle uusia ideoita? Oletko huomannut, että vanhat markkinointikikat eivät enää riitä huomion herättämiseksi ja ihmisten tavoittamiseksi?

Olet tullut oikeaan paikkaan. Riemuviesti tarjoaa vinkkejä ja tukea uusien mahdollisuuksien löytämiseen seurakunnan sanoman levittämisessä.

Sanoma on seurakuntaviestinnän ytimessä.

Kirkon jäsenille viestintä on sydämen asia, sillä koko kristillinen kirkko on rakennettu Sanalle ja viestin viemiselle.
– Karoliina Malmelin, 2013. Seurakuntien viestintäkirja. Helsinki: Kirjapaja.

Liian usein seurakuntaviestintä on pelkkää tapahtumamarkkinointia ja rivi-ilmoituksia. Nykyaikaisen markkinoinnin pitäisi pyrkiä puhuttelemaan ja vuoropuhuttelemaan. Mainosten kyllästämät ihmiset eivät lämpene tusinamainoksille. Olemme niin kehittyneitä mainosten väistelyssä, ettemme edes huomaa mainoksia.

Kun isotkaan maksetut mainokset eivät vaikuta, seurakunnan pitää ansaita huomio. Huomiota voi ansaita vain ihmisiä aidosti kiinnostavalla ja seurakunnan tavoitteita tukevalla sisällöllä. Huomiota ei siis tarvitse, eikä pidä, ansaita keinolla millä hyvänsä, vaan omiin tarpeisiin sopivalla tavalla.

Seurakunnassa emme voi luovuttaa ja sanoa, että sanomassa olisi jotain vikaa. Jos viestimme ei puhuttele, syitä pitää siis hakea ilmaisutavasta ja julkaisukanavista.

Miten seurakunnan viestintää voisi kehittää? Tässä muutama askel vinkiksi:

  1. Mieti, mikä on se viesti ja sanoma, jota haluatte välittää.
  2. Päätä, kenelle viestisi on tarkoitettu ensisijaisesti.
  3. Ota selvää, missä kohderyhmäsi viettää aikaansa.
  4. Tee suunnitelma vaihtelevista, sanomaa tukevista, sisällöistä ja niiden julkaisemisesta.
  5. Tarkkaile, onko viestillä haluttua vaikutusta.

Netti on täynnä tapoja tavoittaa ihmisiä ilmaiseksi tai edullisesti. Autamme ideoinnissasi pikaoppaallamme, joka antaa 11 vinkkiä netin ja sosiaalisen median hyödyntämisesssä seurakunnan näkökulmasta.

Lataa ilmainen pikaopas: ”Sosiaalinen media tulee oletko valmis? – 11 taktiikkaa seurakuntaviestinnän tehostamiseksi