Kirkon viestijät -Facebook-ryhmässä esitettiin oleellinen kysymys: Onko kirkko muutakin kuin tapahtumia ja palveluita? Kysymys liittyi Hämeenlinnan seurakuntien uusien nettisivujen julkistamiseen.

Olen pohdiskellut viime aikoina samaa kysymystä. Hämeenlinnan seurakuntayhtymän sivustolla kummastukseni koskee erityisesti sitä, että blogit loistavat poissaolollaan. Uutisille ja tapahtumille löytyy kyllä palstansa, mutta seurakunnan varsinaiselle sanomalle ei ole mitään paikkaa, eikä liiemmin vuorovaikutuksellekaan.

Syynä puutteisiin tuskin on se, ettei sosiaalinen media olisi ehtinyt vielä Hämeeseen. Ehkä ongelmana on viestintäsuunnitelman ja sisältöstrategian puute.

Viestintäsuunnitelma ja sisältöstrategia ovat hienoja sanoja. Yksinkertaisuudessaan ne tarkoittavat perusajatusta siitä, minkälaista viestiä seurakunta haluaa jakaa ympäristöönsä.

Jos seurakunta haluaisi profiloitua erityisesti lähimmäisyyden, auttamisen ja diakonian seurakuntana, ehdottaisin, että itsemurhan tehneiden muistotilaisuuden ja Filippiinien hirmumyrskyn uhrien muistamisen lisäksi auttamista ja lähimmäisyyttä tuotaisiin esiin netissä lohdullisin blogikirjoituksin, videoiduin hartauksin tai Facebook-keskusteluin. Päivystää voisi myös Twitterissä.

Kerran tuotettu sisältö tekisi työtä väsymättä etsien apua ja lohdutusta kaipaavia. Joskus se antaisi avun ja lohdutuksen heti, toisinaan tarvitseva ottaisi yhteyttä työntekijään tai lähtisi sopivaan tapahtumaan. Yhteydenotot kohdistuisivat henkilöön, joka esiintyy nettimateriaalissa hartaudenpitäjänä, kirjoittajana tai Twitter- ja FB-keskustelijana. Hän herättää luottamusta aktiivisuudellaan ja läsnäolollaan.

Nämä ovat vain pieniä esimerkkejä monista mahdollisuuksista. Mikä sinun seurakuntasi sisältöstrategia voisi olla?

J.K.  Iso plussa hämeenlinnalaisille siitä, että jopa siivoja-vahtimestarit esiintyvät omalla naamallaan yhteystiedoissa.

Janne Ansaharju | Artikkelit: 23

Olen sisältömarkkinoinnin evankelista, kuten isossa maailmassa tavataan sanoa. Missioni on viedä Sanaa kaikelle kansalle julistamalla viestinnän autuudesta. Innostun luonnosta, bloggaamisesta ja lippupallosta.