Bloggaajan on hyvä pysähtyä hetkeksi ennen ensimmäistä tekstin kirjoittamista ja varsinkin ennen sen julkaisemista. Kannattaa pysähtyä ja juoda kahvit samalla,kun pohtii itselleen selväksi, mitä on tekemässä. Kysy itseltäsi, kenelle olet kirjoittamassa, eli mikä on kohderyhmäsi? Mitä tarkemmin määrittelet kohderyhmäsi, sitä helpompi sinun on blogata sisältöjä, jotka tavoittavat juuri ne ihmiset, joita halusitkin. Samalla kohderyhmän määrittely auttaa määrittämään tyyliä, jolla kirjoittaa sekä sisältöjä, joista kirjoittaa.

Älä syleile maailmaa, syleile ihmistä

Maailmaa syleilevä bloggaaminen on kannattavaa,vain jos olet valmis syleilemään koko maailmaa. Tosin tavoitteellinen bloggaaminen ei mahdollista koko maailman halaamista, niin mukavalta kuin se tuntuisikin.  Kaikille tarkoitettu blogi päätyy helposti blogien hautausmaalle siksi, ettei se puhuttele ketään. Pyrittäessä miellyttämään kaikkia päädytään yleensä tilaan, jossa ei miellytetä ketään. Blogi jää yhtä vieraaksi kaikille, kenenkään löytämättä kohtaamispistettä, jossa tunnistaisi hengenheimolaisen, jonka teksti koskettaa, tavalla tai toisella. Kohtaaminen jättää jäljen joka tuo lukijan kerta toisensa jälkeen takaisin.

Tavoittele lukijoita, jotka tulevat takaisin, uudelleen ja uudelleen. Riippuen tavoitteistasi he tulevat joko tykkääjinä tai vihaajina, mutta joka tapauksessa vaikuttuneina. Määrittele siis riittävän tarkasti, kenelle olet blogiasi kirjoittamassa. Kohderyhmän tuntemus helpottaa mm tyylin valintaa. Huumorilla on varmasti paikkansa, mutta kannattaa selvittää ensin, minkälaista ja miten paljon sitä kannattaa viljellä.

Bachia vai Simojokea, kenelle urut soivat ja mitä?

Kohderyhmän valinta vaikuttaa siihenkin, miten käsitellä  aihetta. Jos kirjoitat kirkkomusiikista korkeakirkollisessa viitekehyksessä, on tyylisi ja sisältösi todennäköisesti aivan toinen, kuin kirjoittaessasi karismaatikoille. Ensimmäisessä saatat päätyä analysoimaan Bachin musiikin soveltuvuutta säynätsalonkirkon uruille jälkimmäisten saadessa  analyysin Daavidin tavasta pomppia kuin kumipallo Jumalan suuruutta ylistäessään.   

kenen asiantuntija haluat olla, ratkaisee sen, miten ja mitä kirjoitat

Eri viitekehys vaikuttaa aiheen osalta käsittelytapaan. Sama aihe saa erilaisen muodon ja sisällön sen mukaan kenelle se on tarkoitettu. Tavoitteletko niitä, jotka vasta etsivät vai niitä, jotka ovat kasvaneet Jeesuksen tuntemisessa niin pitkälle, että heillä on jo henkilökohtainen jano ja näky Herran palvelemiseen. Oman kohderyhmänsä tuntemus ja sen tietoinen valinta, ketä tavoittelet bloggaamisellasi, kenen asiantuntija haluat olla, ratkaisee sen, miten ja mitä kirjoitat.

Oikein valittu kohderyhmä ja sen mukaan kohdennettu sisällöntuotto saattaa realisoitua jonain päivänä yhteydenotoksi, joka muuttaa elämäsi, kuten ns. smoukahontaksen tapauksessa. Ennen kaikkea, kun olet valinnut kohderyhmäsi, luonut sisältösuunnitelmasi ja  käynyt käsiksi aiheeseen, joka on tuttu ja joka herättää intohimosi kirjoittaa, saatat koskettaa jotakuta ja johdattaa häntä askelen eteenpäin, pelastuksen matkalla.

Valitse siis tarkkaan kenen rinnalla haluat kulkea ja iloita.

 

Matti Johannes Lahtinen | Artikkelit: 13

Olen huutavan ääni korvassa, puhuja ja matkasaarnaaja. Olen sosiaalisen median seikkailija ja blogosfäärin supernova. Uskon viestinnän voimaan ja ihmisten kohtaamiseen.