Seurakunnan johtaja miettiin aivot savuten, kynän päätä pureskellen – kyllä, kirjoitushommat sujuvat läppärillä, mutta pureskeluun tarvitaan vielä lyijykynää.

Hengenmies on ymmärtänyt, että hänenkin seurakuntansa pitäisi mennä sosiaaliseen mediaan. Mutta miten? Tai, nuorisotyöllä kuulemma on jo Facebook-sivu ja siellä toistasataa tykkääjääkin. Viimeinen julkaisu tosin on toissa kesän leiriltä.

Sosiaalisessa mediassa siis ollaan, mutta yhteisöllisyyden ydintä ei ole löydetty. Siis mitä? Eikö seurakunta ole ymmärtänyt yhteisöllisyyttä? Tottakai on, mutta suhteiden ja luottamuksen rakentamiseen tarvitaan muutakin kuin Facebook-sivu, muun muassa aikaa ja paneutumista – antautumista.

Itse luotuja ongelmia

Jos sosiaalinen media on pastorin tai vapaaehtoisen innostuksen varassa, homma hyytyy yleensä ennemmin tai myöhemmin – kokemuksesta voin todeta, että ennemmin. Suunnitelmilla ja toivoitteiden asettamisella sekä niiden seuraamisella työtä voidaan tehdä pitkäjänteisesti.

Kaksi suurinta ongelmaa näyttäisi olevan ajanpuute ja sisällön puute. Kumpikin ongelma on temppumestarin juonia, eli silmänlumetta. Aikaa kaikilla on saman verran. Kysymys on siitä, mihin aikansa käyttää. Sisältöä seurakunnissa tuutataan jatkuvalla syötöllä erilaisissa tilaisuuksissa. Yksinkertaisimmillaan sisältö pitäisi vain tallentaa. Osa puheista on jo tallennettu konsepteihin saarnaa suunnitellessa.

Monet työntekijät pelkäävät sosiaalisen median lisäävän työtaakkaa. Niin se toki tekeekin, jos se tulee kaikkien muiden hommien päälle. Esimiestason pohdinnan paikka onkin, voisiko sosiaalinen media korvata jotain aikaisempaa duunia, esimerkiksi puhelinpäivystystä? Älä nyt takerru esimerkkiini, vaan mieti itse omaa työpäivääsi tai -viikkoasi. Eiköhän sieltä jotain vähennettävää löydy.

Sisältöjen osalta suosittelen blogin perustamista. Blogihan on paras osa sosiaalista mediaa. Blogin sisältöjä voi jakaa Facebookissa ja Twitterissä. Instagram-kuvat voidaan tuoda blogisivustolle instagramittomienkin näkyville. Listaa voisi jatkaa, mutta ehkä idea tuli selväksi.

Mieti, mitä työtehtäviä bloggaaminen voisi korvata? Mitkä asiat olisivat blogissa sujuvampia kuin perinteisellä tavalla?

Janne Ansaharju | Artikkelit: 23

Olen sisältömarkkinoinnin evankelista, kuten isossa maailmassa tavataan sanoa. Missioni on viedä Sanaa kaikelle kansalle julistamalla viestinnän autuudesta. Innostun luonnosta, bloggaamisesta ja lippupallosta.