Strategiasta liikkeelle

Seurakunnan viestintä lähtee liikkeelle strategiasta. Strategian tehtävä on ohjata seurakuntaa oikeaan suuntaan. Viestintä ilman strategiaa on päämäärätöntä kohellusta ja resurssien tuhlaamista.

Strategia on koko organisaation työkalu. Sen pitää olla niin selkeä, että jokainen tajuaa sen samalla sekunnilla.

Teimme Suomen Liikemiesten Lähetysliitolle (SLL) viestintäsuunnitelmaa. Kesken prosessin saimme SLL:n hallitukselta viestin, jossa muistutettiin, ettemme unohtaisi heidän strategiaansa. Pyyntö oli mieluinen, koska koko suunnittelumme lähti liikkeelle mission ja vision tiivistämisestä.

Kun seurakunnassa tai järjestössä tehdään viestintäsuunnitelmaa, kannattaa ensin tarkistaa, löytyykö jostain missiotyöryhmän tekelettä ja pitääkö sitä päivittää. Kun tämä puoli on kunnossa, voidaan lähteä viilaamaan viestinnän strategiaa ja sisältösuunnitelmaa.

Seurakunnan missio

Missio on yksinkertaisesti toiminta-ajatus: Miksi olemme olemassa? Mikä on tehtävämme?

Kristillisissä seurakunnissa ja järjestöissä on noin suurinpiirtein sama missio, tai ainakin toiminta-ajatuksen ydin pulppuaa samasta lähteestä. Se on yksinkertaistettuna Lähetyskäsky. Jokaisella toki voi olla omia painotuksia ja muita toiminnallisia ajatuksia. Tarkoituksena on kuitenkin kertoa sanomaan Jeesuksesta Kristuksesta.

Niin ylevältä kuin se voisi äkkiseltään vaikuttaa, toiminta-ajatus jää aika etäiseksi, jos missiona on evankelioida koko maailma. Realismia voi tuoda rajoittamalla toimintaa alueellisesti, toimintatavoilla ja kohderyhmällä. Toiminta-ajatusta ei kannata tehdä liian rajalliseksi, jottei kivitauluihin hakatut toimintatavat sido todellisten päämäärien toteutumista. Toisin sanoen, jos päämääränä on auttaa vähäosaisia, missioon ei kannata kirjata ruokakassien jakoa, ettei se rajoita muunlaisen avunantamista.

Missiossa määritellään ylätason toiminta-ajatus. Taktiikat voidaan määritellä vaikka vuosittain. Silloin voidaan paremmin huomioida resurssien ja toimintaympäristön muutokset.

Visio – näky paremmasta

Visio kertoo, mihin olemme menossa ja millaista jälkeä syntyy, kun toteutamme toiminta-ajatustamme.

Visio on pykälän verran haastavampi kuin missio. Millaisia tavoitteita voimme asettaa työllemme? Onko visiossamme moninkertaistaa jäsenmäärämme vai tuplata lahjoitusvarat? Molemmat tavoitteet ovat varmasti ihan hyviä. Ehkä joitain laadullisiakin tavoitteita voisi olla. Olisi mukava kuulla, mitä seurakuntien ja järjestöjen strategiatyöryhmät ovat tässä kohdassa kirjanneet muistioihinsa.

Nopea vilkaisu seurakuntien nettisivuilleen kirjaamiin visioihin kertoo aika varovaisesta lähestymistavasta. Kovin yltiöpäisiä visioita taitaa olla turha hakea. Voisiko seurakunnan visio olla kunnianhimoisempi olematta täysin epärealistinen (jopa uskon näkökulmasta)?

Tavoittet pitää asettaa riittävän korkealle, jotta niiden saavuttamiseksi pitää ponnistella. Ne eivät saa kuitenkaan olla liian utopistiset. Tavoittamattomissa olevat tavoitteet syövät motivaation – ja uskottavuuden.

Visio ohjaa organisaatiota, mutta sen täytyy koskettaa myös muita. Kaikkien sidosryhmien on voitava sitoutua tavoitteisiinne. Onko teidän visionne puhutteleva?

porno indir gay porno gay porno porno indir gay hikayeleri istanbul escort istanbul escort