Netissä syntyy ilmiöitä, joita kutsutaan viraaliksi tai meemeiksi. Ne leviävät nopeasti ihmiseltä toiselle viruksenomaisesti.

Netti-ilmiöt syntyvät sattumalta. On vaikeata, ellei mahdotonta, ennustaa, mikä asia tai julkaisu paisuu meemiksi. Silti viestinnässä kannattaa tavoitella viraalisuutta omalle viestilleen.

Edesmennyt viestinnän professori Osmo A. Wiio ymmärsi jo 70-luvulla, kuinka sattumanvaraista viestinnän onnistuminen on. Sosiaalisen median informaatiotulva vain vahvistaa Wiion lait. Suurimmaksi osaksi viestimme kaikuu tyhjille foorumeille.

Yhdessä asiassa Wiio erehtyi, nimittäin siinä, että ”mitä enemmän viestitään sitä huonommin viestintä onnistuu” (Wiion lait §4). Viestintä sosiaalisessa netissä vaatii paljon toistoja, jotta edes yksi julkaisu nousisi muita suositummaksi ja leviäisi oikeisiin verkostoihin.

Jos netti-ilmiö syntyy vahingossa, kuinka sitä sitten voi suunnitella? Meemiä ei voi ennakoida, mutta voit varmistaa muutamilla pointeilla, että sellainen voi yleensäkään nousta sinun viestinnästäsi.

Miten viraali syntyy?

1. Viesti kohdistetaan oikein

Suuri julkisuus ei yleensä ole tarkoituksen mukainen tavoite. Oleellisempaa on se, että viesti tavoittaa halutun kohderyhmän ja saa kohteen toimimaan toivotulla tavalla, esim. osallistumaan keskusteluun tai tulemaan tapahtumaan.

2. Viestejä lähetetään paljon

Ilman aikaisempaa kokemusta tai tutkimatta syntyneitä viraaleja on mahdoton tietää, mikä synnyttää hitin. Täytyy siis lähettää monta viestiä ja toivoa jonkun nousevan suosioon.

Viraalissa on aina kyse myös sattumasta. Lottopotinkin voi voittaa vain yhdellä rivillä kerrallaan, mutta silti ihmiset käyttävät haravajärjestelmiä lisätäkseen mahdollisuuksiaan.

3. Viesti tavoittaa sosiaalisen median solmukohdan

Jotkut ihmiset ovat mielipidevaikuttajia ja sosiaalisten verkostojen risteyksiä. Kun viesti tavoittaa tällaisen henkilön ja tekee häneen vaikutuksen, olemme lähellä viraalin syntymistä. Vaikuttajan täytyy enää jakaa viesti seuraajilleen. Kun hän sen tekee, hitti on syntynyt.

Ted.comin Miksi videot leviävät kuin virukset -videossa YouTuben trendijohtaja Kevin Allocca kertoo, kuinka viraalivideo saattaa syntyä vasta kuukausia julkaisemisen jälkeen.

4. Trendikäs viesti

Viraalien kohdalla puhutaan aina trendeistä. Joskus tuntuu, ettei kristillinen sanoma voi olla kiinni trendeistä. Ajassa liikkuvien signaalien seuraaminen auttaa kuitenkin hahmottamaan, mikä ja minkälainen ihmisiä juuri nyt kiinnostaa ja puhuttaa.

Tällä hetkellä viestinnän megatrendejä ovat videot ja mobiilisisällöt. Sisällöllisesti trendeiksi voisi lukea henkisyyden ja itsensä kehittämisen sekä terveyden.

Kuva: Flickr.com / Kanijoman
Janne Ansaharju | Artikkelit: 23

Olen sisältömarkkinoinnin evankelista, kuten isossa maailmassa tavataan sanoa. Missioni on viedä Sanaa kaikelle kansalle julistamalla viestinnän autuudesta. Innostun luonnosta, bloggaamisesta ja lippupallosta.