Keitä seurakunnan pitäisi tavoitella? Voiko seurakunnan viestiä kohdentaa vain tietyille?

Ehdottamasti pitäisi kohdentaa. Nuorisotyössä se on jo oivallettu: Yleisesitteet eivät pure nuorisoon, vaan tarvitaan kohderyhmän huomioivaa viestintää.

Kouvolan Sanomat siteerasi paneelikeskustelua vetänyttä kirkkoherra Teemu Laajasaloa*:

Laajasalo näkee, että kirkon suurimpia kysymyksiä tällä hetkellä on se, miten voitaisiin kiinnostua niistä ihmisistä, joita kirkko ei juurikaan kiinnosta.

Viestinnän kannalta en lähtisi tavoittelemaan niitä, jotka eivät ole ollenkaan kiinnostuneita. Tuhlaisin resursseja pitääkseni kirkossa ne, jotka ovat edes jossain määrin sitoutuneita kirkon sanomaan. Tyytyväiset jäsenet toimivat parempana mainoksena kuin miljoonienkaan mainoskampanja.

Kun seurakunnassa on jotain kiinnostavaa ja tärkeää ja sen annetaan näkyä ja kuulua, ihmiset kyllä kiinnostuvat siitä.

Kohderyhmän hahmottaminen on viestinnässä aivan keskeistä. Sen mukaan valitaan viestit, kanavat ja kaikki – ydinsanomasta tinkimättä. Yhdellä viestillä ei voida tavoittaa kuin yhdenlainen yleisö. Kohderyhmän määrittely on eräänlaista henkilöprofilointia.

Seurakunnan kohderyhmän profiloinnissa kysytään:

  • mistä henkilöt ovat kiinnostuneet ja mikä heitä motivoi,
  • mitä ongelmia heillä on,
  • missä he liikkuvat, eli mistä heidät voi tavoitaa sekä
  • mitkä ovat polttavat kysymykset, joihin he etsivät vastauksia?

 

* Saman ajatuksen Laajasalo esitti A-studiossa 7.11.2014.

Janne Ansaharju | Artikkelit: 23

Olen sisältömarkkinoinnin evankelista, kuten isossa maailmassa tavataan sanoa. Missioni on viedä Sanaa kaikelle kansalle julistamalla viestinnän autuudesta. Innostun luonnosta, bloggaamisesta ja lippupallosta.